Billeder fra Livigno - uge 23 - 2019

Søndag, den 2. juni var vi tre friske fyre der sadlede op i Harzen - og målet var Livigno

Og vi slap først motorvejen da vi nåede den østrigske grænse
Men så var det altså også slut med mootorvej - Alperne stod for tur

Og havde vi fortjent en forfriskning her på turen op fra Landeck - YES
Nu stod den på "Kurvenkratzer" resten af vejen

 

 

Et lille "strækkeben" pitstop blev det til i Schweiz - men så manglede vi heller ikke mere end 40 km

Vi kom fra jo fra nord - og skulle så bare ind i Italien / Livigno via tunnelen mellem Schweiz og Livigno
"Tunnel Munt la Schera" er en 3,5 km lang ensporet tunnel

Og den er jo herlig at køre igennem (bortset fra de 12 Euro) - her lyder cyklen ekstra godt

I livigno var Per og Torben allerede - så en herlig middag blev starten på vores ophold i Livigno

 

Nu må det være på sin plads at tage vejrudsigten - og den stod på tørvejr hele ugen (næsten )
Værre var det med hvor mange bjergpas der var åbne.
Flere af de store bjergpas var lukket (Stelvio - Umbrail - og Gavia) - og endelig Forcola (det sydlige pas i Livigno)

Så derfor var næsten alle vores planlagte ture blevet ramponeret - så vi startede med Plan-B

Turen til Samnaun

Igennem tunnelen (husk at betale 12 Euro) - og så ellers op til Ofenpass i 2.149 meters højde

Opkørslen er ikke særlig svær - og ikke særlig lang - men det gør ikke Chokoladen ringere
Altså - når man er i Alperne - så er det selvfølgelig kørslen der er i højsædet
Men at sidde på en alpetop i stålende solskin med gode venner og en kop chokolade er ikke så ringe endda

Så ikke noget at sige til at cyklerne måtte passe sig selv

.

.

Hvorfor i al verden holder vi lige her - KØR for f.....

Jamen efter en herlig nedkørsel fra Ofenpass - prøvede vi lige hvor langt vi kunne komme op ad Umbrail
18 hårnålesving - en masse sving - men så gik den ikke længere

Vi var lige nået op til skovgrænsen (1.870 meter) - så var der dømt tvungen U-vending

.

.

Og her er så årsagen

"Lawinengefahr"

Jamen vi vidste jo godt, at Umbrail-passet var lukket - men efter 600 højdemeter og en masse swing tager man gerne en U-vending

.

.

.

Og hvad fik vi ellers ud af at holde her

Jamen jeg fik da billedet, som fremover vil danne baggrunden på min PC

Og så var der også lige tid til en slapper
Det er jo rart at frisk og udhvilet - når man ved, at man skal 18 herlige hårnålesving ned igen

Så det gjorde vi - med et stort smil

.

.

Frokosten indtog vi her på Passo di Resia i 1.504 meters højde

Det er jo så her, at det eneste der er tilbage af den oversvømmede by er kirketårnet

Målet med vores rundtur i dag var Samnaun (det schweiziske toldfri område)
Og jeg skal da love for at vi fik motorcykelkørsel i verdensklasse

.

.

.

Der er 2 veje op til Samnaun - en som også en bus kan klare - og en som den ikke kan

Se lige denne veje - fyldt med hårnålesving - snævne sving - lækre bløde sving
tunneler - sving i tunneler - jamen den har simpelthen alt det, som gør det sjovt at køre motorcykel

Du starter i 1.000 meters højde - og ender i 1.844 meters højde

.

.

.

Her smager en Radler rigtig godt

Og Samnaun er jo toldfrit område - så en pakke cigaretter koster "kun" 4,10 Euro
Men livigno koster den altså kun 3,00 Euro (forskellen på schweizisk og Livigno'sk toldfri )

Vi tog det stille og roligt ned (den der vej hvor bussen også kan køre )

.

.

.

Da vi kom tilbage til Livigno (husk at betale 12 Euro - igen) var der en lille lavine

Og der var stadig lidt som løb ud i søen

Lagde du i øvrigt mærke til vejret på billederne - rigtigt MC-vejr

 

 

 

Turen til Tirano

I dag skulle vi ikke igennem tunnelen - med derimod op Passo Foscagno (2.291 m)

Og så ellers hen til Bormio - og direkte sydpå (igennem en meget lang tunnel (gratis))
Her nåede vi så bunden af af opstigning til Passo del Mortirolo (1.852 m)

Nok ikke verdens højeste bjergpas - men nok det skrappeste
Det mener rytterne fra Giroen - og det er vitterlig gedestier i bunden

 

 

Vejret var sådan lidt lumsk - men det holdt tørt - endnu

Efter toppen fortsatte vi en anelse ned hvor vi indtog vores formiddagsting

Og så startede vi nedkørslen - og det gjorde regnen så også
Så derfor foregik det i sneglefart - jeg er altså en kylling, når man kombinerer hårnåle og våde veje

Heldigvis stoppede det lige så hurtigt som det startede - så turen til Tirano var helt fin

 

I Tirano entrede vi "Santuario della Madonna di Tirano"

Og hvis du vil se en flot kirke - så er det her det sner
Den er simpelthen imponerende
Selv folk der ikke er til kirker vil opleve et "WAUW"

Det gjorde vi så også - og fik en sandwich på torvet

 

 

Næste punkt på rundturen var "Torre di Fraele" - og her er opkørslen "Tricky"

Specielt når man både skal stejlt op - dreje hårdt - og passe på medkørende
Så et lille uheld kunne næsten ikke undgås

Heldigvis ingen skrammer - andet end på cyklen
Og så var vi ellers klar til at indtage "Torre di Frraele" (de to tårne) i 1.950 meters højde

 

 

Tilbage i middelalderen var det et pas imellem Schweiz og Italien

Her kunne man kontrollere hvem der passerede - og selvfølgelig også opkræve lidt told

Og se lige den opkørsel - 18 hårnålesving
Og du er lige kommet ud af det ene, når det næste står for tur

 

 

 

Og når vi nu snakker opkørsel - så skal vi jo ned samme vej

Der var i øvrigt 3 bjergbestigere der tog den lodret op
Så holder jeg mig altså hellere til hårnålene

 

 

 

Og så er der jo nogle fantastiske udsigter heroppe

Se bare de to KTM'er - de pynter jo alle steder

 

Turen hjem gik jo "bare" over Passo Foscagno

 

 

 

Turen til Filisur

Forcola passet i Livigno var stadig lukket - så vi måtte (igen) ud igennem tunnelen

Det gav lidt ekstra landevejskørsel - men så stod den ellers på bjergkørsel
Lige efter Sct. Moritz kørte vi op ad Juliapasset (1.815 m)

Ikke en særlig lang opkørsel - men til gengæld et super ophold
Ahh - en lille flaske juice kostede 4,- Euro

 

 

Og hvis opkørslen er kort - så er nedkørslen herlig lang - med masser af Swing

Vi ender 1.000 meter længere nede i byen Tiefencastel
Og ikke langt herfra ligger Landwasser viadukten hvor toget kører henover
Og for enden af broen kører det direkte ind i bjerget

På den anden side af tunnelen ligger Filisur hvor vi indtog vores frokost

 

 

Flüelapasset (2.383 m) var netop blevet åbnet med super op- og nedkørsel

Inden da havde vi en herlig landevej mellem Tiefencastel og Davos

Tilbage var der så bare tunnelen ind i Livigno
Radleren på hotel Valtellina smagte ekstra godt
Og så var det sidste aften i selskab med Per og Torben

 

 

Turen til Stelvio og Gavia

Stelvio er åbnet fra Bormio og til toppen - men kun om formiddagen

Så det var bare med at komme af sted
Og kunne man komme længere end til toppen - NO

Men det betyder ikke noget - vestsiden af Stelvio er super MC-vej
Og vi fik "billedet" (og klistermærket) på toppen (2.760 m)

 

 

Der er ikke noget at sige til at det tager tid at rydde sne på toppen

Flere kilometer før toppen kører man i "en tunnel"
Og så skal man jo også tage højde for lavinefare (nu hvor sneen smelter)

Flot er det

 

 

 

Specielt på toppen var der gang i snerydning

Og det er ikke bare den der lastbil vi kender hjemmefra
Her er det meget store specialmaskiner

Men vi var jo heldige - vi fik både op- og nedkørsel denne formiddag
Og så indtog vi en let pizza på "hjørnet" i Bormio

 

 

Gaviapasset (2.652 m) var lukket - men derfor kan man jo godt prøve

Og lige som på Umbrail så nåede vi da op til trægrænsen (ca. 2.000 m)
Så var der bom for vejen - så endnu et billede af en "vende-vende"

Hjemturen gik (ligesom udturen) op over Foscagnnopasset (2.291 m)
3½ pas - ikke så ringe endda

 

 

 

Turen til Filisur - igen

YES - Forcolapasset (2.315 m) blev åbnet - og så kunne vi også komme til Bernina passet (2.330 m)

Og her er vi så i Berninabjergene med Diavolezza gletsjeren i baggrunden
Berninabjergene er jo "rigtige bjerge" - med toppe på over 4.000 m

 

 

 

Jamen resten af turen var jo noget vi kendte - og dog - vi kørte turen den anden vej rundt

Og så ser man helt andre scenarier  - og vejene er helt anderledes

Det her så jeg jo kun fordi jeg var på vej op ad Fluela passet fra sydsiden

 

 

 

Toppen af Flüelapasset (2.383 m)

Og kunne man se at det lige var åbnet - ja-da - både på sneen i siden
men også på de mange motorcykler (som bare har holdt nedenfor og ventet )

Vi måtte dog undvære chokoladen - restauranten var ikke klar endnu

 

 

 

Den (chokoladen) fik vi til gengæld i Davos

Og er Johannes kommet i godt selskab - og nyder han det - YES

 

 

 

 

Da vi startede opkørslen til Juliapasset (1.815 m) tog vi gedestierne

Og det er en herlig vej - og med nogle herlige udsigter ned over dalen
Det var vi naturligvis nødt til at nyde

 

 

 

Om aftenen (vores sidste på Valtellina) var der dømt råhygge

Johannes og Hanse hyggede med "en lille is" - jeg måtte nøjes med en Irish Coffee

Alt andet lige - Valtellina er et rigtig godt hotel
Gode værelser - lækker mad - og plads til at hygge (med super betjening)

 

 

 

Jeg skulle altså lige have et billede fra vores altan denne sidste morgen

Der var opbrud - cyklerne skulle pakkes
Hanse vendte snuden nordpå - og Johannes og jeg drog vestpå til Andermatt i Schweiz

Og på trods af lukkede pas - fik vi alligevel nogle herlige ture i de italienske og sweiziske alper

Tak for en herlig tur - med højt humør