Turen til Livigno er et besøg i den italienske himmel
Og det i ordets bogstaveligste forstand - her ligger Italiens
højeste
bjergpas.
Stelvio - på 2.760 meter er det højeste bjergpas i Italien - og lige så højt
berømmet
Men også psykologisk er der højt til toppen - her ligger nemlig også det
smukkeste bjergpas
Gavia på
2.653 meter er fantastisk at passere
(billedet er netop fra Gavia)
Her føler man sig også i himlen
13 bjergpas venter - 3 over
2.500 meter - og 10 over 2.000 meter
Og der er ikke ret meget "transportkørsel" - det går op og ned - hele tiden
Passene i området er i øvrigt lidt længere end i Dolomitterne - så der er "langt til toppen"
Den længste opstigning er på hele 1.890 højdemeter (og de andre følger lige
efter )
Og de er meget varierede - nogle hvor det bare swinger
- nogle med masser af Hårnålesving (48
i et HUG på Stelvio)
Så super motorcykelkørsel på alle turene
Seks dage, hvor du kan nyde at køre på motorcykel - hele tiden
Der er lagt vægt på super motorcykelkørsel - med et par
velfortjente pitstop
undervejs
Vi stopper når det er "ekstra godt" - når vi skal have vores
"formiddagsting",
-
når vi skal nyde frokosten - og ikke mindst en frisk "Radler" inden vi er hjemme
(billedet er fra Umbrail)
Nedenfor har jeg lavet en kort beskrivelse af de enkelte ture - og glæd dig til at prøve det selv - Live
Tur | Km |
01 - Umbrail | 172 |
02 - Flüela | 211 |
03 - Filisur | 181 |
04 - Gavia | 190 |
05 - Stelvio | 196 |
06 - Samnaun | 279 |
I alt | 1.229 |
Turene er i gennemsnit på lige godt 200 km - lige tilpas - når det nu swinger
Jeg ved ikke, hvilken rækkefølge vi tager turene i - det finder vi ud af, når vi er der nede (afhænger både af lysten - og vejret )
Er der noget bedre end at vågne op om morgenen og opleve sådan en udsigt
Der hænger stadig lidt morgendis over Livigno dalen - og termometeret viser
(måske)
-1 grad
Men så skal man også stå tidligt op - for solen har stor magt i 1.850 meters
højde
Egentlig burde jeg starte med dette billede hver dag - men det skal jeg nok skåne dig for
Umbrail turen er turen hvor vi har mulighed for se nærmere på nærområdet
Selvom det er vores korteste tur i Livigno - så skal vi alligevel op over 4 bjergpas
Og turen byder både på lidt "kolonnekørsel" - masser af "Vi mødes på toppen"
Højeste punkt på turen er Stelvio - på hele 2.760 meters højde - med frokost - selvfølgelig
Tunnelen er jo lukket - så vi må jo køre "udenom"
Så det betyder både op og ned ad Foscagno - Stelvio - Umbrail - Ofenpas
Vi starter med at køre østpå - op over Foscagno (2.291 m)
Og så skal vi på lidt landevej (med en lille afstikker) - inden vi kører igennem Bormio
Her starter opkørslen til Stelvio (2.760 m)
38 hårnålesving til toppen - igennem tunneler - og indimellem - så swinger det
Men vi skal dog ikke helt op - endnu
Vi drejer til venstre - og mødes på toppen af Umbrail passet (2.502 m)
Nedkørslen fra Umbrail er super
Man skal lede længe efter sådan nogle udsigter
Når du klikker på det sidste billede, får du en lille sammenklippet
film
Og det er altså kun 3 minutter ud af 25 minutter
Vel nede af Umbrail drejer vi til venstre - kursen mod Ofenpas - 2.149 m
.
Her skal vi have vores formiddagschokolade - med den skønneste udsigt
.
Både opkørslen og nedkørslen er super
.
.
.
.
.
.
Når vi kommer ned fra Ofenpas - skal vi have den allerbedste opkørsel - Umbrial - 2.501 meters højde
Det er simpelthen motorcykelkørsel i verdensklasse
Og nyd lige de to film her
Den første er ikke så lang - og er "bare"
nogen der kommer forbi
Men den anden er lidt længere - nemlig bunden af
Umbrail
<-Godt 13 km til toppen
- 34 hårnåle - og godt 1.100 højdemeter
Og swinger det - YES
Fra toppen af Umbrail er der ikke langt til vores frokoststed
Målet er (selvfølgelig) Stelvio passet (2.760 m) - med masser af spisesteder
Og det vil vi så benytte os af - frokost på toppen
Bare rolig - det er ikke den eneste gang vi kommer på Stelvio - men husk nu
at købe et "klistermærke"
(jeg beskriver selve Stelvio på turen som jeg har kaldt "Stelvio Turen")
Efter frokosten tager vi "vestrampen" ned mod Bormio
Lidt nede (2 km) ad Stelvio er der et herligt 90 graders sving
Og da det jo er vores korteste tur - så kunne vi godt bruge lidt tid på et
Foto-Stop
Forestil dig lige, at det er dig der kommer rundt her
Så her laver vi en lille film/billede af dig og din cykel
.
.
Så mangler vi "bare" Passo Foscagno - 2.291 meters højde
Foscagno-passet er egentlig to pas
- nemlig Trepalle og Foscagno
Og selvom det er Italien på begge side af passet - så er der alligevel en
kontrolpost på toppen
Det er en toldkontrol - for vi kører fra det "toldfri" Livigno - ind i Italien
Husk at stoppe hvis han siger det - ellers bliver du kaldt tilbage
Hvis vi nu er hjemme i fornuftig tid - så kunne vi jo se lidt på selve Livigno by (et supermarked fx )
Jeg kan godt forestille mig at denne tur er den første
Men det snakker vi selvfølgelig om når vi er dernede (og ved hvordan vejret er )
Hvad siger du til en tur helt uden Gedestier (beklager)
4 bjergpas lyder jo ikke af
meget - men lad dig ikke narre
Der er simpelthen de bedste
opkørsler og nedkørsler
Og så skal vi da også lige se et Fut-Tog - jo-jo
Lad os starte med starten - og en af de bedste overhovedet
Vi kører sydpå - vi skal op over Forcola passet (2.315 m)
Når man har passeret Forcola passet
(og toldstedet) skal man lige hen til den schweiziske grænse
Og den sidste del af vejen er helt suveræn
FILM - Det swinger - og swinger - og swinger - og
Næste pas er Bernina (2.330 m) - det kører vi "bare" op over
Men vi laver et pitstop på parkeringspladsen lige efter
Her har du simpelthen hele turen samlet i ét billede
Motorcyklerne - vejen - bjergene - og ikke mindst vejret
Sådan en rasteplads burde vi også have i Them
Vel nede ad Bernina snupper vi lige lidt landevej
Vi er jo stadig i Schweiz - så her er jo pænt og rent - selv bjergene er nupudsede
Opkørslen er ikke særlig lang - bare 9 km - så er vi på toppen af Albula (2.315 m)
Her skal vi nyde vores Formiddagschokolade
Fra toppen af Albulapasset er der en nedkørsel på hele 22 km
I Dannevang er man heldig når det swinger 5 km i træk
I Dolomitterne er det ca. 11 km - men her har man
sved på panden
Det er altså "kurvenkratzer" når det er allerbedst
Og når vi er nede - så skal vi lige på en lille afstikker
Vi stiller motorcyklerne - og så skal vi ud at gå
Og formålet med det hele er bare, at vi får sådan et billede
Toget som kører på broen kører ikke ind i bjerget - men ind
igennem bjerget
Husk at have lidt vådt med i topboksen - så du ikke går sukkerkold
Landwasser viadukten
Fra bunden af Albula passet til bunden af Flüela passet er der 30 km landevej - men den er altså lækker - det swinger
Men så går det alså opad - vi skal have vores Frokost på toppen af Flüela (2.383 m)
Selvom vi er i Schweiz - så kan man godt betale med Euro -
de er vel internationale
Og bare rolig der er ikke så meget sne når vi kommer
Der hvor snedriven ude til venstre er - skal vi sidde med den skønneste udsigt
Men så går det til gengæld for alvor nedad
Vi starter i 2.383 meters højde - og ender nede i 1.400 m
Og sikken en vej - det swinger - selv et par hårnåle
må vi døje med
Jeg var da også lige nødt til at have et billede af KTM'en
Vel nede skal vi "døje" med 35 km landevej (tunnelen er jo lukket)
Bernina passet - 2.330 m er altså et herligt sted at nyde chokoladen - eller en Radler (vores eftermiddagsting)
Her er den skønneste udsigt til Berninabjergene og den hvide sø
Og ja - vi er stadig i Schweiz - altså indtil vi lige triller hen til
Forcola passet 2.315 m
Så er vi nemlig i Italien igen - og i Livigno (det er her vi bor
)
Denne tur er ikke så lang - for der er ikke så meget landevej
Vi er stort set i Schweiz hele dagen (vi skal bare lige ud af Livigno - så er vi der)
Hele 6 gange skal vi op over et bjergpas
Og skal vi ad den skønneste
nedkørsel du overhovedet kan forestille dig - YES
Og vi skal ad den skønneste opkørsel
du kan forestille dig
- YES
Nåh ja - vi skal også op og ned
af en herlig lille gedesti
I dag skal vi mod sydvest - op over Passo Forcola - 2.315 m (for at komme ud af Livigno )
Og så er vi i Schweiz - nærmere bestemt i Bernina-bjergene
Og det er jo her at
“La
Diavolezza” – The beautiful she-devil herskede i tidernes morgen
(dejlig kvinde )
Turen går så ned ad Bernina passet
i 2.330 meters højde til St. Mortitz.
St. moritz er der hvor "man" ferierer - hvis man er rigtig schweizer
I
St.
Moritz - kan man se hvor "man" holder ferie - hvis "man" er rigtig
schweitzer
Se lige det hotel "man" bor på
i St. Moritz (en enkelt overnatning koster ca. 10.000,-)
Men vi skal da op i bjergene
Når vi kører nede i St.Moritz - kommer vi til et par søer - og de er starten på Inn-floden - her springer den ud
Målet er Julier passet i 2.284 meter højde
Og så er det tid til at strække benene - og nyde vores "formiddagschokolade"
Julier passet er et herligt pas - hvor vejene veksler utrolig meget
Opkørslen er ikke særlig lang - men det er nedkørslen
Når vi er næsten nede drejer vi lige væk fra landevejen - og snupper et par "gedestier"
Bare rolig vejen er god - bare ikke særlig bred (altså uden midterstribe)
Her har vi en skøn udsigt over bjergene i Schweiz - og har i øvrigt vejen for os selv
Vi lander i en lille schweizerby - med det herlige navn "Tiefencastel"
Og vi skal ikke køre langt inden vi lander i Filisur
Her skal vi altså stoppe -
om ikke andet end for at høre tog-klokkerne
- tit
Men da også for at få vores frokost
Damerne laver en herlig lille
pølse/skinke/oste-platte
Og så får vi også lige set et enkelt futtog - eller to
Fra Filisur og til toppen af Albulapasset 2.315 m er der 22 km
I Dannevang er man heldig når det swinger 5 km i træk
I Dolomitterne er det ca. 11 km - men her har man
sved på panden, når man når toppen
Det er altså "kurvenkratzer" når det er allerbedst
(Jeg har et lille fotostop på vejen ved en herlig kløft )
Vi sætter kursen mod nordvest - Albula passet venter
På toppen af Albula passet i 2.315 m skal vi have vores "eftermiddagsting"
Og så står den ellers på en kort men fantastisk
nedkørsel
Men så skal vi altså også "bare" hjem
Ahh - vi skal jo lige tilbage over Bernina og Forcola
Der er ikke noget bedre end når man skal "swinge" med cyklen (højre, ventre - højre, venstre )
Og hver gang vi har været på tur - så tanker vi lige - i Livigno selvfølgelig
Gavia passet (2.652 m) er efter min mening det flotteste pas - overhovedet
Både den sydlige opkørsel og nedkørslen til Bormio er
MC-kørsel af højeste
karat
Flere gange er man simpelthen nødt til at stoppe op
Denne tur indeholder "det hele"
4 bjergpas venter - det
smukkeste (og næsthøjeste) -
og det hårdeste (læs
"Gedestier")
Gavia passet er det smukkeste - og Mortirolo er klart det hårdeste
Og så skal vi også det laveste
sted på hele turen (440 meter i Tirano)
Vi skal i kirke - og vi skal
1.890 meter ned - i et hug
Vi starter med at køre op over Forcola (2.315 m)
Herefter rammer vi nedkørslen fra Bernina i 2.330 meters højde
Og nu skal vi altså 1.800 højdemeter ned - ikke ringe
Vi stopper ikke i mange byer - men det gør vi i Tirano (440 m )
Her kører Bernina Expressen rent faktisk lige midt igennem byen
(gå ikke over vejen/torvet - der kommer tog)
Her nyder vi både futtog - og den flotteste
kirke jeg nogensinde har set
Her skal vi nyde vores formiddagschoklade på torvet
Godt at vi har fået depoterne fyldt op - nu skal vi på Gedestier
Nu starter turen for alvor - vi skal op ad det hårdeste pas på hele turen - Mortirolo (1.852 m)
Og jeg lover dig - det er hårdt - Cykkelrytterne er enige om, at dette er det værste pas
Vejen er smal og stejl - og krydret med hårnålesving af den snævreste slags
Så her er aftalen helt klar - vi mødes på toppen
På selve toppen er der ikke den store udsigt - men - det er her vi mødes
Og når vi har sparket lidt dæk - så er tid til at trille videre
Vi skal nyde vores
frokost - lidt nede -
med udsigt "Belvedere"
Når vi er mætte og veltilpasse - er vi klar til nedturen
Facts om Mortirolo: Syd: 12,5 km - gennemsnitsstigning 8% - højeste 14,2% - Nord: 12 km - gennemsnit 8,8% - højest 18%
Vi sætter kursen mod øst - lidt landevej forude inden vi skal på super bjergkørsel
Og så starter turen for alvor - Passo Gavio
(2.652 m)
Vi starter "nede" i 1.300 meters højde
Og på toppen stopper vi flere steder - vi skal altså nyde den fantastiske natur
Og se lige her - varm chokolade og en udsigt der siger spar-2
Her kommer vi kun denne ene gang - så husk et klistermærke (hvis du er til den slags )
Når vi letter igen venter en super - og lang nedkørsel til Bormio
Vi stopper dog lige ved "Ørnen"
- med udsigt til gletsjeren
Facts om Gavia: Nordsiden: 12,5 km lang - gennemsnit 10,5% - højeste 18% - Sydsiden: 14,9 km lang - gennemsnit 8% - højeste 16%
Så mangler vi "bare" Foscagno - inden vi lander i Livigno
Denne tur er jo ikke den længste - men det er nok den der tager længst tid
Og ja - vi bor jo i Livigno - som jo er toldfrit område - og der er selvfølgelig et toldsted på grænsen
Det er der både ved tunnelen - og ved Forcola passet - begge dele ind i Schweiz
Men det er der også på Foscagno
passet 2.291 m - som er grænsen mellem Livigno (Italien) og selve Italien
Og hvis tolderen siger man skal stoppe - så
skal man stoppe - ellers bliver man kaldt tilbage
Vores
længste tur i Livigno - med underholdning hele vejen
4 bjergpas venter - og med
langt over 100 hårnåle
Kommer der mon Gedestier på denne tur - ja-da-da
Kommer der Swing-kørsel - masser
Kommer der landevejskørsel -
lidt - det må vi leve med
Vi skal først op over Foscagno på vores tur til Samnaun
Næste
pas er Stelvio 2.760 m
38 hårnålesving op -
48 hårnålesving ned - sådan
1.500 højdemeter op -
1.837 højdemeter ned
(Og vi kommer jo på Stelvio hele 3 gange mens vi er i Livigno )
Det kan jo blive småt for enhver - næste pas er Passo Resia 1.504 m
Her byggede man en dæmning - og
oversvømmede 2 byer
Kun kirketårnet er stadig
synligt fra den ene by
Her skal vi da have vores formiddagsting
.
Der
er 2 veje op til Samnaun - en
som også en bus kan klare - og en som den ikke
kan
Og den sidste er "Schweizer-vejen"
- og den tager vi - fantastisk
Se lige denne vej - fyldt med hårnålesving - snævre sving - lækre bløde
sving
tunneler - sving i "sorte" tunneler -
jamen den har simpelthen alt det, som gør det
sjovt at køre motorcykel
Du starter i 1.000 meters højde - og ender i 1.844 meters højde
.
.
Her
smager en Frokost rigtig godt
Og Samnaun er jo toldfrit område - så en pakke cigaretter koster "kun"
4,10 Euro
Men i Livigno koster den altså kun
3,00 Euro (forskellen på schweizisk og Livigno'sk toldfri
)
Når vi kører ned igen - så tager vi da den samme vej
Måske lidt mere roligt - den Swinger stadig
- bare nedad
Turen hjem går også over Resia passet - men så sætter vi kursen mod Umbrail
Umbrail - 2.505 m - Er og bliver mit favorit pas
Det har det hele - hårnåle - swing på swing - fantastiske udsigter
FILM - Første film er fra
nederste del - filmet fremad
som du og jeg oplevede det
FILM - Anden film er fra
øverste del - filmet bagud -
så får du også lige udsigterne
Men vi er ikke færdige - vi skal ned ad Stelvio - og op og ned ad Foscagno
Trænger vi til en velfortjent øl på terrassen - YES - trænger vi til en velfortjent Wellness - YES
.
.
Har jeg gemt det bedste til sidst - måske - godt er det
Og når man skal op over 2 bjergpas på over 2.500 meter
og kommer ned i 900 meter - så er det godt
1.860 højdemeter - i ét hug - det oplever man ikke tit
Har vi været ned ad Umbrail eller op ad Stelvio - NO - men det kommer vi
Dette er den ultimative "Hårnåletur" - 194 stk. inden vi er hjemme igen
Og så skal vi også lige en tur på Gedestier
- og på Gedemarked
Men vi skal altså også have vores frokost i 2.777 meters højde
Vi
skal selvfølgelig først ud af Livigno - og denne gang via Foscagno passet
Foscagno passet er faktisk to små pas - nemlig
Eira og Foscagno
I Bormio starter turen op til Umbrail/Stelvio - en super spændende tur
for vejen er overstrøet med hårnålesving, tunneler og herlige swing
Når vi når toppen af Umbrail - 2.505 meter - så skal vi nyde vores "formiddagsting" (måske)
Nedkørslen fra Umbrail er super
Man skal lede længe efter sådan nogle udsigter
Når du klikker på det sidste billede, får du en lille sammenklippet
film
Og det er altså kun 3 minutter ud af 25 minutter
Vel nede af Umbrail kører vi lige en "omvej"
Rundturen er et par herlige "gedestier" hvor vi vil kunne se hvad det er der venter os
Når vi kommer ned i byen på billedet starter turen nemlig op til Stelvio
Og ja - uanset om man er til hårnålesving eller ej
så skal man altså prøve det
Første del af opkørslen er stille og rolig
Men jo tættere du kommer på toppen des flere hårnåle
De sidste 13 km indeholder 44 Hårnålesving
Nu har vi jo været på "gedestier" inden vi kørte op
Så derfor er det vel også naturligt at der ligger et "gedemarked"
på toppen
Her kan du købe alt det du ikke
mangler
Hatte, T-shirts, Tekrus, Bamser - kort sagt -
ALT
Men du kan også få noget du har brug for
Frokost - en velfortjent én endda
Og det er faktisk oppe over
selve Stelvio
Her holder cyklerne i 2.777 meters højde
Og vi spiser frokosten på terrassen med den skønneste udsigt på "Ristorante Tibet"
Ved du hvad det bedste er - nedkørslen fra Stelvio til Bormio
På billedet kan du se både hårnåle, tunneler og "almindelige" herlige swing
Da vi kørte op fra øst var der 48 hårnålesving
Her på vestsiden er "kun" 38 hårnålesving
Lige lidt facts om passene:
Glemte jeg lige Passo Foscagno - det skal vi da også lige over - inden vi lander på Hotel Valtellina
Der er ikke planlagt noget eftermiddagsstop - men det kan vi jo gøre, når vi er landet
Jo-Jo - Stelvio Turen skal man på
Julle har altid en ekstra tur med i bagagen - og det er så denne her i år
Vi er nogle (4 stk.) som allerede kommer fredag - og så kan det være at vi vil tage denne tur
Det kan også være at det ikke er Kaiserwetter hver dag
Og så kan det være at vi dropper en lang tur - og tager denne korte i stedet
Og hvis og hvis min røv er spids og fuld af remoulade
Men det kan jo også være at vi slet ikke får brug for den - og det er jo også fint-fint
Vi har den med - hvis nu - så derfor også lige en beskrivelse
Turen her bringer os til 2 steder som vi ellers ikke kommer på de andre ture
Vi kører ud ad Foscagno-passet (2.291 m) og så ellers op til Torri di Fraele
Vi kommer kun op i 2.000
meters højde - men sikken en vej
18 hårnåleswing - og det er på
gedesti
Og der er altså ikke mere end 50-200 meter imellem hårnålene
Der er en super udsigt oppe ved de to tårne - men det er der også fra vores formiddagssted
Men det kræver at vi også skal ud at køre lidt grusvej - og over en dæmning
Skal vi ikke også i kirke - selvfølgelig
Har Julle været her før - NO - så han er også spændt
Ved du hvad det bedste er - vi skal samme vej ned igen (dæmning - grus - 18 hårnåle )
Resten af turen er jo det rene barnemad
Ind igennem Bormio - og op ad (kun) 13 hånåleswing
Så er vi på Bormio 2000 - og her skal vi have vores lette frokost
Og vi skal sidde ved bordet her - og have denne udsigt
Hjemturen er bare den direkte vej (bare rolig vi skal nok få god kørsel hjem )
Det kan jo være at der så også er tid til at shoppe lidt i Livigno by
Selvom jeg har nummeret turene - kan det jo sagtens være, at vi tager dem i en anden rækkefølge
Der er da ikke noget hyggeligere end at sidde i baren på hotellet om aftenen og
snakke om dagens tur
- og om hvor vi kunne tænke os at komme hen i morgen
Så det gør vi
Og så kan det jo godt være, at der kan ske lidt ændringer
Lysten og vejret bestemmer
hvor vi skal hen i morgen
Jeg regner også med, at vi kommer tidligt hjem til Livigno en (eller to) af dagene
Der skulle jo gerne være tid til at opleve Livigno by og shoppe lidt (Toldfrit
)
Julle